fredag 25. januar 2013

Uke 4


Torsdag 24.1.13 og fredag 15.1.13


Ukene etter juleferien har jeg stort sett jobbet med en stor bestilling. Bestillingen var på 330 kroker, som skal brukes på et samlebånd i taket på en bedrift. Krokene skal gjennom en lang prosess før de er klare til levering, og fordi det er så menge som skal lages har denne jobben tatt lang tid. 


De 12 delene til krokene blir først skjært ut i laseren, og deretter må gradene slipes vekk, 2 av delene skal også knekkes. Tre av delene blir først punktet, og så TIG sveiset sammen før de skal slipes. Har disse for liten åpning må de varmes opp slik at de trekker seg utover og åpningen blir større. Når åpningen har fått det riktige målet er de 9 delene klare for montering. Da blir de skrudd sammen med to 19 mm bolter, og to 18 mm bolter, fire muttere og tjue skiver. Når de er montert sammen blir det sveiset på to stoppere, og tilslutt blir de telt opp, før de blir lagt i kasser som skal sendes til kunden. 

I prosessen så varmet jeg opp, slik at de fikk det rette målet på åpningen. Oksygenet hadde jeg stilt inn på et trykk på 2 bar, og azytelenet på et trykk på 0,8 bar. Fikk den rette flammen når jeg hadde åpnet med 2 ganger rundt, og azytelenet hadde jeg vridd nesten 1 gang rundt.  









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar