mandag 11. mars 2013

Uke 10

 
Torsdag 7.3.13

Oppgaven var å sveise ferdig heftet elevatorkopper som tidligere var skjært ut i laseren.

Planlegging

  • Finne et bord
  • Finne frem verktøy og utstyr
  • Hente koppene

  • Prosessen

    Platene jeg skulle sveise var 6 mm svartstål og hardox. Jeg sveiset dem med 1,2 mm rørtråd, og hadde en strøm på 70% av 320 ampere apparatet og en mating på 12 m i minuttet.

    Vurdering

    Oppgaven i seg selv var ikke så veldig vanskelig, men alle sveisene skulle var fine og god kvalitet. Følte jeg klarte det veldig bra, så og si alle sveisene ble bra. Fagarbeideren synes også oppgaven var bra utført med et godt resultat.

    HMS

    Brukte det påbudte verneutsyret, som hørselsvern, vernebriller og vernesko. i tillegg brukte jeg sveisemaske, hansker, P3 filter mot rørtråd gassen og avsug 
     

    Fredag 8.3.13

    De koppene fra gårsdagens oppgave som hadde slått seg på grunn av varmen, skulle utvides til det riktige målet.

    Planlegging

    • Hentet elevatorkoppen
    • Fant frem jekken

    Prosessen

    Til oppgaven brukte jeg en jigg som gjorde at jobben gikk mye mer effektivt. Det var en stang med to skruer sveiset fast med det riktige målet mellom. Passet ikke skruene i hullene på hver side av koppen, måtte den utvides. Til det brukte jeg en luftstyrt hydraulisk jekk. Jekkens stempel hadde en vandring på 120 mm og en kraft på 15 tonn. Kjørte jekken i pluss og minus posisjon med fotpedal.

    Vurdering

    Syntes oppgaven var bra, fordi jeg aldri har gjort noe lignende før og det er gøy med litt variasjon. Gikk gjennom og fikk rettet opp alle sammen til det riktige målet

    HMS

    Brukte det påbudte verneutstyret, i tillegg til hansker på grunn av klemfare ved flytting av elevatorkoppene.
     
     

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar