fredag 26. april 2013

Uke 17


Fredag 26.04.13

Oppgaven denne dagen var å lage to gaffelforlengere som skal kobles fast til truckens gaffeler, slik at de blir lengre. Jeg fikk tegningen, og ferdige deler som bare skulle sveises sammen. 

Planlegging


  • Finne et bord med nok plass rundt
  • Studere tegningen
  • Finne frem verktøy og utstyr
  • Hente/legge platene i gunstig posisjon


Prosessen

Materialene jeg skulle jobbe med var ferdig skjært ut, av en annen person. Så det jeg gjorde var å kontrollere de ferdigskjærte delene og se at de var riktig i forhold til tegningen. Deretter slipte jeg over UNP stålet (firkantrør med en bue innvendig) som hadde blitt skjært med plasmaskjæreren, med steinskive for å få en mer jevn flate. Så la jeg platen som skal sveises fast, "kant i kant" slik at jeg ville få en fin fuge til å legge sveisen i. Heftet platene sammen med 0,8 mm MIG ca. 200-300 mm mellomrom på hver side. På fronten av gafflene brukte jeg tvinger for å få bøyd platen ned til den andre, slik at den får den spisse fronten. Da platene var heftet sammen begynte jeg å sveise platene sammen med 1,2 mm rørtråd 70% av apparatets 320 ampere, hadde en mating på 12m i minuttet. Jeg målte opp hullet i font, og skar ut en litene plate i saga som passet i hullet og sveiset den fast. I enden heftet jeg to små platebiter fast som skal være festene mellom de originale gaffelene og disse forlengerene. Så slipet jeg vekk all sveisesprut med vinkelsliper og grov pappskive. 

Vurdering

Oppgaven likte jeg, og den var passe avansert. Det som var viktig var å lese av tegningen riktig, og i og med at det var to stykker som skulle lages var det viktig å få disse to like. Jeg gjorde alt selv, men med litt veiledning og råd fra en fagarbeider. Alt dette synes jeg gikk fint, og jeg synes jeg klarte oppgaven bra, med et godt resultat. Fagarbeideren var fornøyd!

HMS

Av HMS brukte jeg vernebriller, vernesko og hørselsvern som er påbudt på hele verkstedet. I tillegg brukte jeg hansker pga varme fra sveis og fordi jeg brukte vinkelsliper, sveisemaske og p3 filter fordi jeg sveiset rørtråd og slipte en del. 

Læreplanmål

  • planlegge og utføre arbeidsoppgaver i tråd med tegninger, prosedyrer og standarder
  • bruke sikkerhetsutstyr, verneutstyr og arbeidstøy tilpasset arbeidsoppdraget
  • drøfte faglige løsninger med kollegaer
  • klargjøre materialer før sammenføyning
  • beregne materialbruk, sveise krymp, deformasjon og likevekt
  • bearbeide stålplater, profiler og strukturelle rør i tråd med arbeidstegninger og spesifikasjoner
  • utføre sveis og heftsveis i tråd med sveiseprosedyrer og spesifikasjoner
  • bruke håndverktøy og utstyr i tråd med arbeidsoppgavene
  • sette sammen komponenter og konstruksjoner i tråd arbeidstegninger og spesifikasjoner


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar