søndag 2. juni 2013

Uke 22


30.5.13

Oppgaven var så enkelt som å sveise en plate til en annen plate. Den nederste platen er tidligere skjært ut i laseren, så sveises, og skal senere i knekka. Platene skal være gulv i Mercedes Benz GL varebil, som blir omgjort fra personbil.

Planlegging

 
  • Finne et bord med nok plass rundt
  • Finne frem verktøy og utstyr
  • Hente platene

  • Prosessen

    Platene var 2 mm stål, så derfor hentet jeg en platebit av 2 mm stål som jeg skulle bruke til å stille inn strømmen på. Skulle sveise med 0,8 mm MIG, og endte opp med en strøm på 40% av 250 ampere apparatet og en mating på 5 m i minuttet. Det var gravert inn i platen i laseren hvor den platen som skulle sveises fast skulle ligge. Så det var bare å få platen innenfor de graverte strekene ved hjelp av øyemål. I platene jeg skulle sveise var det skjært ut buller som jeg skulle "fylle" med sveis. 

    Vurdering

    Var en ny sveisemåte, så den første var jeg ikke helt fornøyd med. Ble litt klumpete, men det løste jeg bare med å slipe den rett med vinkelsliper og fin pappskive. Jeg fikk dreisen på det ganske fort så resten ble veldig bra, og alle var innenfor graveringene. 

    HMS

    Hansker, sveisemaske, avsug, og det påbudte verneutstyret.  

    Læreplanmål

    • gjøre rede for sammenføyingsmetoder i tråd med arbeidsoppdrag
    • utføre sveis og heftsveis i tråd med sveiseprosedyrer og spesifikasjoner
    • bruke håndverktøy og utstyr i tråd med arbeidsoppgavene
    • bruke sikkerhetsutstyr, verneutstyr og arbeidstøy tilpasset arbeidsoppdraget
    • drøfte faglige løsninger med kollegaer
    • utføre sveis og heftsveis i tråd med sveiseprosedyrer og spesifikasjoner

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar