mandag 9. desember 2013

Brøyteskjær

1.11.13

Dagens oppgave var å lage et brøyteskjær. Jeg fikk en tegning og så å si alt av materiale var ferdig skjært ut og knekt. Min oppgave var å sette alle delene sammen til et brøyteskjær ved hjelp av tegningen.

Planlegging
  • Finne et bord med nok plass rundt
  • Studere tegningen
  • Finne frem verktøy og utstyr
  • Hente alle delene


Prosessen

Startet med å lage gaffellommene til brøyteskjæret. Hentet de ferdige delene og stilte in mig sveiseapparatet ved hjelp av noen platebiter med samme tykkelse som jeg skulle sveise. Startet med å hefte på en forsterker på hver side av lommene 5 mm inn fra kanten for å få en fuge til å legge sveisen. Deretter helsveiset jeg rundt på begge sider og slipte etterpå. Dette gjorde jeg fordi det er mye lettere å snu dem når jeg skal sveise rundt når ikke hele lommen er heftet sammen. Når lommene var ferdig sveiset og slipt, heftet jeg platen mellom dem i senter og 200mm inn fra inngangene på lommene. Det var viktig å passe på at vinkelen var riktig i forhold til hvilken vei skjæret skulle brøyte snøen, og at dem var rette i forhold til hverandre så dem passet på skjæret når de senere skulle sveises sammen. Til det brukte jeg en liten rettholt. Sveiset deretter noen larver rundt på hver side med jevne mellomrom. Helsveiset ikke rundt hele for å unngå at den ikke skulle slå seg og at det ikke var nødvendig. Etter dette fjernet jeg spruten og den var ferdig.





Da var det selve skjæret som skulle lages, og da måtte jeg bort i knekka for å knekke selve skjæret og to av avstiverne. De var ferdig skjært ut i laseren og en kollega hjalp meg med å stille inn knekka riktig da jeg ikke har lært enda hvordan dette skal gjøres. Jeg la platene mot anslaget som stilte seg inn riktig automatisk etter hvert som jeg knakk platene. Det jeg gjorde var bare å passe på at platen lå inntil anslagene hele tiden og trykke på fotpedalen som knakk platene til riktig vinkel. Da platen og to avstivere var knekt tok jeg dette med meg bort til bordet. Der punktet jeg fast de to avstiverne langs kanten kant til kant på hver sin langside, dette for å lage en fuge hvor jeg senere skal legge sveisen. De neste to avstivere heftet jeg fast på hver sin kortside 200mm inn fra kanten for og igjen få plass til og senere legge sveis. Deretter heftet jeg 3 kraftige stålbjelker på selve brøyteflaten, slik at den ikke skulle slå seg mens jeg jobbet, disse fjerner jeg når den er ferdig sveiset. Etter dette løftet jeg gaffellommene opp med krana og plasserte den i senter ved hjelp av målebånd, og heftet den fast. Tilslutt heftet jeg de 6 siste avstiverne på plass, disse står fra skjæret til lommene.

Så begynte selve sveisingen, da sveiset jeg 20 mm lange larver med jevne mellomrom på hver side av avstiverne rundt, dette var også på grunn av at det ikke var nødvendig med helsveising og at det blir mye mer varme som da vil gjøre at det slår seg mer enn nødvendig. Deretter helsveiset jeg rundt gaffellommene og de siste avstiverne, og tilslutt sveiset jeg på kjetting som man fester til trucken når man bruker skjæret. Så slipte jeg vekk all sprut. Etter dette ble det montert en plate i bunn av skjæret som vil skrape asfalten. Denne ble skrudd fast, fordi dette er en slitedel som må byttes etter hvert. Skjæret ble også pulverlakkert for å forhindre korrosjon og det ser penere ut.



Vurdering

Dette var en ny og spennende oppgave og derfor var det viktig å lese av tegningen riktig, men jeg følte jeg gjennomførte den bra med et godt resultat. Den ble kontrollert av fagarbeider underveis og tilslutt og resultatet ble godkjent!



HMS

Av HMS brukte jeg vernebriller, vernesko og hørselsvern som er påbudt på hele verkstedet. I tillegg brukte jeg hansker pga varme fra sveis og fordi jeg brukte vinkelsliper, og sveisemaske.

Læreplanmål

Dokumentasjon, kvalitet og HMS:
  • planlegge og utføre arbeidsoppgaver i tråd med tegninger, prosedyrer og standarder
  • registrere avvik og foreslå korrigerende tiltak
  • bruke metoder for sporbarhet for plater, profiler, strukturelle rør og utstyr
  • bruke sikkerhetsutstyr, verneutstyr og arbeidstøy tilpasset arbeidsoppdraget
  • utføre stropping og anhuking i tråd med gjeldende regelverk
  • drøfte faglige løsninger med kollegaer
  • utføre kildesortering og avfallshåndtering i tråd med bedriftens instruks
  •  gjøre rede for og utføre arbeidet i tråd med gjeldende krav til HMS

Platearbeid og produksjon:
  • velge materialer i tråd med tegninger og spesifikasjoner
  • klargjøre materialer for sammenføying
  • beregne materialbruk, sveisekrymp, deformasjon og likevekt
  • bearbeide stålplater, profiler og strukturelle rør i tråd med arbeidstegninger og spesifikasjoner
  • gjøre rede for sammenføyingsmetoder i tråd med arbeidsoppdrag
  • utføre sveis og heftsveis i tråd med sveiseprosedyrer og spesifikasjoner
  • legge inn forbøying og avstivinger og redegjøre for deformasjoner og sveisekrymp
  • bruke håndverktøy og utstyr i tråd med arbeidsoppgavene
  • bruke manuelle og CNC-styrte maskiner
  • bruke måleverktøy og vurdere måleresultater
  • sette sammen komponenter og konstruksjoner i tråd arbeidstegninger og spesifikasjoner
  • demontere, reparere og rette opp komponenter og konstruksjoner
  • gjøre rede for metoder for korrosjonsbeskyttelse og overflatebehandling av ulike materialer


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar