1.11.13
Dagens oppgave var å lage et brøyteskjær. Jeg fikk en
tegning og så å si alt av materiale var ferdig skjært ut og knekt. Min oppgave
var å sette alle delene sammen til et brøyteskjær ved hjelp av tegningen.
Planlegging
- Finne et bord med nok plass rundt
- Studere tegningen
- Finne frem verktøy og utstyr
- Hente alle delene
Prosessen
Startet med å lage gaffellommene til brøyteskjæret. Hentet
de ferdige delene og stilte in mig sveiseapparatet ved hjelp av noen platebiter
med samme tykkelse som jeg skulle sveise. Startet med å hefte på en forsterker
på hver side av lommene 5 mm inn fra kanten for å få en fuge til å legge
sveisen. Deretter helsveiset jeg rundt på begge sider og slipte etterpå. Dette
gjorde jeg fordi det er mye lettere å snu dem når jeg skal sveise rundt når
ikke hele lommen er heftet sammen. Når lommene var ferdig sveiset og slipt,
heftet jeg platen mellom dem i senter og 200mm inn fra inngangene på lommene.
Det var viktig å passe på at vinkelen var riktig i forhold til hvilken vei
skjæret skulle brøyte snøen, og at dem var rette i forhold til hverandre så dem
passet på skjæret når de senere skulle sveises sammen. Til det brukte jeg en
liten rettholt. Sveiset deretter noen larver rundt på hver side med jevne
mellomrom. Helsveiset ikke rundt hele for å unngå at den ikke skulle slå seg og
at det ikke var nødvendig. Etter dette fjernet jeg spruten og den var ferdig.

Så begynte selve sveisingen, da sveiset jeg 20 mm lange
larver med jevne mellomrom på hver side av avstiverne rundt, dette var også på
grunn av at det ikke var nødvendig med helsveising og at det blir mye mer varme
som da vil gjøre at det slår seg mer enn nødvendig. Deretter helsveiset jeg
rundt gaffellommene og de siste avstiverne, og tilslutt sveiset jeg på kjetting
som man fester til trucken når man bruker skjæret. Så slipte jeg vekk all
sprut. Etter dette ble det montert en plate i bunn av skjæret som vil skrape
asfalten. Denne ble skrudd fast, fordi dette er en slitedel som må byttes etter
hvert. Skjæret ble også pulverlakkert for å forhindre korrosjon og det ser
penere ut.
Vurdering
Dette var en ny og spennende oppgave og derfor var det
viktig å lese av tegningen riktig, men jeg følte jeg gjennomførte den bra med et
godt resultat. Den ble kontrollert av fagarbeider underveis og tilslutt og resultatet
ble godkjent!
HMS
Av HMS brukte jeg vernebriller, vernesko og hørselsvern som
er påbudt på hele verkstedet. I tillegg brukte jeg hansker pga varme fra sveis
og fordi jeg brukte vinkelsliper, og sveisemaske.
Læreplanmål
Dokumentasjon, kvalitet og HMS:
- planlegge og utføre arbeidsoppgaver i tråd med tegninger, prosedyrer og standarder
- registrere avvik og foreslå korrigerende tiltak
- bruke metoder for sporbarhet for plater, profiler, strukturelle rør og utstyr
- bruke sikkerhetsutstyr, verneutstyr og arbeidstøy tilpasset arbeidsoppdraget
- utføre stropping og anhuking i tråd med gjeldende regelverk
- drøfte faglige løsninger med kollegaer
- utføre kildesortering og avfallshåndtering i tråd med bedriftens instruks
- gjøre rede for og utføre arbeidet i tråd med gjeldende krav til HMS
Platearbeid og produksjon:
- velge materialer i tråd med tegninger og spesifikasjoner
- klargjøre materialer for sammenføying
- beregne materialbruk, sveisekrymp, deformasjon og likevekt
- bearbeide stålplater, profiler og strukturelle rør i tråd med arbeidstegninger og spesifikasjoner
- gjøre rede for sammenføyingsmetoder i tråd med arbeidsoppdrag
- utføre sveis og heftsveis i tråd med sveiseprosedyrer og spesifikasjoner
- legge inn forbøying og avstivinger og redegjøre for deformasjoner og sveisekrymp
- bruke håndverktøy og utstyr i tråd med arbeidsoppgavene
- bruke manuelle og CNC-styrte maskiner
- bruke måleverktøy og vurdere måleresultater
- sette sammen komponenter og konstruksjoner i tråd arbeidstegninger og spesifikasjoner
- demontere, reparere og rette opp komponenter og konstruksjoner
- gjøre rede for metoder for korrosjonsbeskyttelse og overflatebehandling av ulike materialer
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar